Українська компанія "Стодола" з Миколаївщини вирощує незвичайні для країни екзотичні овочі: кавуновий огірок, скорцонеру, рогатий огірок ківано, кольрабі та мангольд, трюфельну картоплю і різноманітні бебі-овочі, а також виробляє крафтову консервацію. Вся продукція сертифікована європейськими сертифікатами за системою Organic Standart.
Засновник компанії Ян Островський розповів про адаптацію екзотичних овочевих культур в українських кліматичних умовах, про те, куди компанія реалізує свою продукцію і на що має намір робити ставку в майбутньому.
– З чого починався Ваш бізнес?
– Овочевим бізнесом ми займаємося вже 5 років. Раніше це було моє хобі, яке згодом переросло в бізнес. Мені подобається сам процес: від ідеї щось посадити і закінчуючи отриманням готового продукту. Мені подобається швидка динаміка цього бізнесу – протягом 3-4 місяців ти отримуєш результат, урожай, а потім і кінцевий продукт. Це і приваблює найбільше.
Ми вирощуємо понад 30 екзотичних овочевих культур. Якщо говорити про найбільш “нішеві” з них, то це кавуновий і шипований огірок ківано, чорний корінь – скорцонера, кольрабі, мангольд, різні сорти перців. Також у нас є трюфельна картопля. З цієї культури ми поки не можемо вийти на прийнятний рівень врожайності. Тому поки що займаємося його розмноженням і детально вивчаємо технологію вирощування.
При цьому ми не йдемо в великі обсяги виробництва – на даному етапі у нас йде відпрацювання технологій. Наприклад, шипований огірок ківано в наших умовах нарощує велику зелену масу, але не цвіте і не дає плодів. Домогтися його плодоношення, як з’ясувалося на практиці, досить важко. Тому поки що ми тестуємо різні технології, щоб отримати плодоношення в промисловому обсязі.
– Які ще цікаві культури вирощуєте?
– Наприклад, в минулому році ми посадили першу партію скорцонери або, як його по-іншому називають, чорного кореня. У поточному році ми вже збираємо насіннєвий матеріал – саме на це ми і зробили основний акцент.
Справа в тому, що для того, щоб посадити, наприклад, 5 га чорного кореня, потрібно дуже добре вивчити технологію вирощування, щоб в майбутньому зібрати хороший урожай. Тому наше основне завдання на сьогодні – відпрацювання таких технологій. Ми повинні знати яким чином вирощувати, удобрювати, боротися зі шкідниками рослин.
– Які найбільші проблеми, з якими довелося зіштовхнутися в процесі адаптації екзотичних овочевих культур в українських умовах?
– Найбільша проблема – це відпрацювання технологічної карти умов органічного землеробства. Потрібно враховувати, що наш клімат не завжди підходить для таких культур – сьогодні у нас, наприклад, йде період дощів і, як наслідок, мало сонця. Водночас існують культури, яким сонце просто необхідно в великому обсязі.
Наприклад, це вже згадані мною кавуновий огірок і огірок ківано. Ми розуміємо, що погода – річ непередбачувана, тому необхідно мінімізувати ризики. Зокрема, до підвищення температур ми намагаємося тримати розсаду культур в нашій теплиці, а посадку у відкритий грунт виробляємо пізніше.
– Розкажіть докладніше про переробне виробництво Вашої компанії.
– Наразі ми виробляємо мариновані овочі, овочі у вигляді закусок, овочеві пюре, соуси, овочеві напої. У поточному році також плануємо запуск виробництва снеків – овочевих чіпсів. Для цього ми висадили спеціальний чорний сорт кукурудзи. Це досить нішева продукція для вузького купівельного сегмента. Тим не менше, попит на неї існує, і ми хочемо його задовольнити.
Також ми запускаємо новий сучасний цех з переробки продукції. Поки що йдеться про власні кошти компанії. Можливо, в наступному році, коли ми отримаємо експортні контракти на поставку великих обсягів нашої продукції, займемося пошуком зовнішніх інвесторів, адже нам потрібні будуть великі обігові кошти.
– Наскільки прибутковим є бізнес зараз?
– Якщо говорити в цілому про органічний сегмент, то в світі він розвивається набагато більш швидше, ніж в Україні. Проте, розвиток сектора органіки існує і в Україні. Якщо ж говорити про прибутковість бізнесу, то вона залежить від багатьох факторів. Наша компанія поки що не вийшла на отримання прибутку – весь час інвестує в розвиток свого виробництва.
На мою думку, тому, хто вирішить зайти в плодоовочевий бізнес, про прибуток в перші роки думати не варто.
Джерело